Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Toruniu – prośba o działania zaradcze

Toruń, dnia 18.08.2021 r. 

Dyrektorzy szkół i przedszkoli,

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Toruniu zwraca się z prośbą do dyrektorów placówek wychowawczych i oświatowych, aby przed rozpoczęciem roku szkolnego 2021/2022, wdrożyć działania zaradcze, tj. podjąć akcję promocyjno-edukacyjną w zakresie

I. Promowania zasad higieny w czasie prowadzenia lekcji (w tym także online), odnoszących się m.in. do:

–  właściwego ustawienia  stanowiska pracy ucznia (oświetlenie, zachowanie odpowiedniej postawy).

– aktywnego korzystania z przerw (w miarę możliwości na świeżym powietrzu np. ogród balkon),

– regularnego wietrzenia pomieszczenia, w którym odbywają się lekcje/zajęcia.

II. Promowania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży, w szczególności w kontekście aktywności fizycznej po zakończonych lekcjach (w tym także online)

Świat online jest już i będzie światem dzieci i młodzieży i to pokolenie będzie w praktyce. decydować o tym, w jaki sposób ustali formy korzystania z tego rodzaju mediów i urządzeń Ostatnie dekady charakteryzują się wzrostem zastosowań komunikacji poprzez smartfony, tablety i komputery Szczególnie zauważalne jest to w czasie pandemii COVID-19, kiedy nauczanie w szkołach odbywało się w trybie zdalnym lub hybrydowym Umiejętne zarządzanie procesem korzystania przez dzieci i młodzież z możliwości technologicznych wymaga od dorosłych dużej wiedzy pedagogicznej i wyczucia.

Obserwacje sposobów korzystania z urządzeń elektronicznych przez dzieci i młodzież wskazują na kilka głównych typów ryzyka: 

I Zagrożenie dla zdrowia fizycznego wynikające z długotrwałej postawy siedzącej i długiego wpatrywania się w ekran,

II. Zagrożenie psychospołeczne, w tym:

– zagrożenia wynikające z używania urządzeń przenośnych w ruchu drogowym; 

– zagrożenia wynikające z łatwego dostępu do treści szkodliwych z punktu widzenia. etapu rozwojowego, pornografii, przemocy;

– zagrożenia polegające na zjawisku uzależnienia;

– zagrożenia związane z rozluźnieniem więzi społecznych z powodu zastępowania spotkań realnych przez spotkania w sieci;

– zagrożenia związane z zawężeniem pola doświadczeń polegające na specyficznym postrzeganiu świata wyłącznie z perspektywy zasobów sieciowych;

– zagrożenia związane z ujawnieniem danych osobowych i lokalizacji nastolatka, nawiązywaniem relacji z osobami obcymi, narażeniem na cyberprzemoc, ośmieszaniem ze strony rówieśników, upublicznianiem zdjęć i informacji, kreowaniem skrzywionego obrazu świata i pojmowaniem własnej osoby.

Większość potencjalnych ryzyk wiąże się raczej z jakościowym niż ilościowym aspektem wykorzystania nowych technologii.

Obecnie konieczne jest określenie granicy między korzyściami i stratami dla zdrowia, związanymi z długotrwałym przebywaniem dzieci przed ekranem, np. podczas lekcji online Z krajowych i zagranicznych badań wynika, że ilość czasu przed ekranem wzrosła drastycznie w czasie pandemii COVID-19.

Na podstawie wytycznych WHO. Royal College of Paediatrics and Child Health, Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej oraz Amerykańskiego Stowarzyszenia Optometrycznego, Instytut Matki i Dziecka sformułował kilka uniwersalnych zasad dotyczących ilości, jakości i organizacji czasu ekranowego dzieci i młodzieży:

1. Czas spędzony przed ekranem nie powinien wypierać korzystnych dla zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży aktywności, takich jak:

-sen;

– aktywność fizyczna; 

– bezpośrednie kontakty społeczne, rodzinne,

– realizacja pasji i zainteresowań,

2. Rodzice, biorąc pod uwagę wszystkie zajęcia dzieci w ciągu dnia i wymagana dla wieku, prawidłową długość snu, powinni ustalić zasady i ograniczenia dotyczące czasu spędzonego przez dzieci przed ekranem – kształtować prawidłowe nawyki.

Obecnie trwa dyskusja nad ustaleniem tzw. cyfrowego bhp” Badacze skłaniają się do rezygnacji z ustalenia sztywnych norm czasowych jako bezpiecznych granic dla dzieci i młodzieży. Sugerują stosowanie kryteriów jakościowych – analiza zysków/stawowy.

PAŃSTWOWY 
POWIATOWY INSPEKTOR SANITARNY 
W TORUNIU