Informacje dla rodziców i uczniów
Procedura nr 12 (15/11/2021) Zasady organizacji i funkcjonowanie
IV Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Toruniu
(od 15 listopada 2021 r. do odwołania)
Zasady organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej IV Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu w czasie nauczania innego niż stacjonarne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem zakażeń SARS-CoV-2
1.Ogólne zasady organizacji pracy szkoły w czasie nauczania innego niż stacjonarne
§1
Diagnoza w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego, Internetu oraz umiejętności wykorzystywania TIK w nauczaniu innym niż stacjonarne uczniów i nauczycieli.
- Ustalenie, czy każdy uczeń posiada w miejscu zamieszkania komputer do własnej dyspozycji z dostępem do Internetu umożliwiającym naukę zdalną, czy też musi dzielić się nim z innymi domownikami (rodzeństwem, rodzicami). Takie informacje niezwłocznie zbiera wychowawca klasy.
- Zdiagnozowanie braków sprzętowych wśród nauczycieli. Takie informacje niezwłocznie zbiera kierownik gospodarczy szkoły.
- Przećwiczenie z uczniami pracy z platformami do nauczania zdalnego oraz innych przydatnych umiejętności informatycznych np. na lekcjach informatyki.
- Monitorowanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli.
§2
Narzędzia i metody pracy w czasie nauczania innego niż stacjonarne.
W szkole wykorzystywane są następujące techniki kształcenia na odległość:
- metoda synchroniczna - nauczyciel i uczniowie pracują w jednym czasie - Google Meet;
- metoda asynchroniczna - w różnym czasie, np. nagrania lekcji, prezentacje, linki do materiałów
edukacyjnych, dokumenty, filmy dostępne dla uczniów na platformie/w sieci, lekcje przez pracę w chmurze - Google Classroom;
- łączenie pracy równoległej z pracą rozłożoną w czasie, np. wykonanie wspólnie miniprojektu, poszukiwanie informacji w celu rozwiązania problemu, a następnie przygotowanie prezentacji efektów wspólnej pracy;
- konsultacje - nauczyciel jest dostępny dla uczniów- Vulcan, Google Meet, szkolna poczta elektroniczna.
§3
Nauczyciele są zobowiązani do stworzenia niezwłocznie swoich "klas" na Google Classroom, opisania ich zgodnie z zapisem w planie lekcji, np.: „3AEg y8 JĘZYK ANGIELSKI 2021/22”/ „3B PRZYRODA 2021/22”., nawiązania kontaktu z elektronicznego z uczniami i przekazania uczniom kodu dostępu, aby po decyzji dyrektora o zmianie trybu nauczania, móc prowadzić je w formie zdalnej. Nauczyciel zobowiązany jest również do przekazania kodu dostępu do zajęć wicedyrektorowi szkoły.
§4
Warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego w czasie nauczania innego niż stacjonarne.
Szkolne Zasady Oceniania (statut Szkoły) i Przedmiotowe Zasady Oceniania są dokumentami również obowiązującym w czasie nauczania innego niż stacjonarne. Oznacza to m.in., że należy przestrzegać ustalonej ilości prac klasowych i sprawdzianów, a także rejestrować je w dzienniku elektronicznym Vulcan. Należy również racjonalnie przemyśleć ilość zadawanych prac domowych realizowanych przez Internet uwzględniając możliwości psychofizyczne uczniów.
Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość:
- podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej;
- na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu; nauczyciel powinien umożliwić uczniowi wykonanie tych zadań w alternatywny sposób;
- nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy;
- w czasie pracy zdalnej nauczyciele ustalają oceny bieżące za wykonywane zadania.
Oceny uzyskane podczas nauczania innego niż stacjonarne są dostępne w dzienniku elektronicznym Vulcan.
2.Organizacja kształcenia na odległość
§1
Ze względu na czasowe ograniczenie funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem zakażeń SARS-CoV-2 i wprowadzonym w szkole obowiązkiem kształcenia na odległość:
- obowiązuje ograniczenie obowiązku świadczenia pracy przez nauczycieli na terenie szkoły, z wyłączeniem przypadków, gdy jest to niezbędne do realizowania zajęć z uczniami zdalnie lub w inny sposób, lub gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania Szkoły,
- uczeń i jego rodzice/opiekunowie prawni odpowiadają za właściwe i rzetelne wywiązywanie się z obowiązku uczestnictwa w kształceniu na odległość.
§2
Kształcenie na odległość to zajęcia:
- prowadzone przez nauczyciela online (w czasie rzeczywistym),
- indywidualna praca ucznia z materiałami przekazanymi czy wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek,
- inne formy nauki ucznia (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura).
§3
Zasady zdalnego nauczania:
- Nauczyciel realizuje nauczanie zdalne poprzez przekazywanie uczniom tematów z zakresem materiału, wskazówek dotyczących zagadnień do zrealizowania oraz dodatkowych źródeł i materiałów do lekcji za pośrednictwem platformy Classroom Google.
- Lekcje on-line (w czasie rzeczywistym) odbywają się z wykorzystaniem platformy Google Meet.
- Jeżeli 100% uczniów klasy będzie miało możliwy, bezpłatny dostęp - nauczyciel może dodatkowo skorzystać z innych platform i komunikatorów.
- Nauczyciel, który nie ma możliwości prowadzenia nauczania zdalnego z wykorzystaniem platform wymienionych w pkt 1. i pkt 2. indywidualnie ustala z dyrektorem szkoły zasady pracy i sposoby prowadzenia nadzoru nad prowadzonymi przez siebie działaniami w przedmiotowym zakresie.
- Nauczyciel planuje i prowadzi nauczanie zdalne w wymiarze zgodnym z obowiązującym w trybie stacjonarnym planem lekcji i Szkolnym Zestawem Programów Nauczania.
- Transmisje online nie mogą trwać dłużej niż 45 minut (czas obejmuje także czynności organizacyjne).
- W trakcie zajęć online (w czasie rzeczywistym) sprawdzana jest obecność i odnotowywana w dzienniku elektronicznym.
- Nauczyciel planuje tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas/grupach udostępniając go uczniom i rodzicom (sposób ustalony przez Radę Pedagogiczną). Nauczyciel potwierdza realizację planowanych treści nauczania dla poszczególnych oddziałów klas/grup po zrealizowanej lekcji wpisując temat w e-dzienniku Vulcan w sposób typowy dla trybu stacjonarnego.
- Nauczyciel prowadząc nauczanie zdalne uwzględnia potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów określone w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz kieruje się zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów.
- Nauczyciel monitoruje postępy uczniów oraz weryfikuje ich wiedzę i umiejętności informując o postępach w nauce.
- Wychowawcy we współpracy z nauczycielami monitorują udział uczniów swojej klasy w nauczaniu zdalnym i w najbliższym możliwym czasie o występujących trudnościach informują rodziców, pedagoga i dyrekcję szkoły.
§4
Szkoła prowadzi zdalne zajęcia w ramach nauczania indywidualnego oraz realizuje zdalne zajęcia rewalidacyjne z zastosowaniem właściwych zasad wskazanych powyżej, modyfikowanych w sposób bieżący w celu uzyskania optymalnego wsparcia uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
3.Organizacja kształcenia w wariancie mieszanym
§1
Ze względu na czasowe kształcenie w wariancie mieszanym w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem zakażeń SARS-CoV-2i wprowadzonym w szkole obowiązkiem kształcenia na odległość danej grupy uczniów:
- obowiązuje ograniczenie obowiązku świadczenia pracy przez danych nauczycieli na terenie szkoły,
- dani uczniowie i ich rodzice/opiekunowie prawni odpowiadają za właściwe i rzetelne wywiązywanie się z obowiązku uczestnictwa w kształceniu tym sposobem.
§2
W wypadku wyłączenia z trybu stacjonarnego nauczania: pojedynczych klas, określonego poziomu klas i przejścia na tryb kształcenia w wariancie mieszanym należy niezwłocznie powiadomić klasy objęte tym trybem nauczania zgodnie z utrwalonym w szkole sposobem komunikacji zdalnej tj. za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź dziennika elektronicznego Vulcan. Informację o zmianie trybu nauczania wychowawca przesyła opiekunom uczniów.
§3
- W przypadku, gdy klasa/klasy wraz z zespołem nauczycieli uczących przebywają na kwarantannie to zajęcia lekcyjne prowadzone przez nauczycieli, którzy podejmą pracę, odbywają się zdalnie zgodnie z obowiązującym planem lekcji.
- Pozostałe klasy w czasie nieobecności nauczyciela będącego na kwarantannie będą miały wyznaczane zastępstwa odbywane przez innych nauczycieli realizujących program własnych przedmiotów.
§4
Pozostałe zasady organizacji czasowego kształcenia w wariancie mieszanym w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem SARS-CoV-2danej grupy uczniów są takie same jak w przypadku zasad kształcenia na odległość, ale obowiązują daną grupę uczniów i nauczycieli.
4. Zapewnienie i realizacja zadań w zakresie zapewnienia pomocy pedagogicznej w czasie nauczania innego niż stacjonarne
- Zapewnienie możliwości konsultacji telefonicznych, mailowych i on-line dla uczniów i rodziców (zgodnie z potrzebami).
- Pedagodzy dostępni dla uczniów i rodziców telefonicznie i on-line w czasie dyżurów, zgodnie z harmonogramem umieszczonym na stronie internetowej szkoły.
- Poradnictwo pedagogiczne, kontakt uczniów i rodziców z pedagogiem szkolnym - pomoc w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych wynikających z obecnego stanu epidemii.
- Dostarczanie informacji o instytucjach i miejscach pomocy dla dzieci i dorosłych oraz możliwości konsultacji ze specjalistami ( psychologiem, psychiatrą, terapeutą, telefonem zaufania), informacja na stronie internetowej szkoły.
- Udostępnianie materiałów psychoedukacyjnych dotyczących motywowania uczniów do zdalnej nauki, sposobów radzenia sobie ze stresem, bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze, profilaktyki uzależnień. Kontakt telefoniczny, mailowy, wideokonferencje, inne ustalone wspólnie.
Małgorzata Białek, dyrektor IV LO w Toruniu
Podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
w sieci w sytuacjach kryzysowych – nauczanie zdalne
Zasady dla:
Przedmiotowe Zasady Oceniania
(załączniki obowiązujące podczas pracy zdalnej w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty):
j. angielski matematyka informatyka WF j. niemiecki religia
EDB historia HIS WOS geografia PP
j. polski j. francuski biologia chemia
Szkolny Harmonogram Konsultacji dla uczniów i ich rodziców
INFORMACJA O SPOSOBACH I TERMINACH KONTAKTOWANIA SIĘ I KONSULTACJACH NAUCZYCIELI Z UCZNIAMI.
Kontaktowanie się i konsultacje nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniami odbywają się za pośrednictwem dziennika elektronicznego VULCAN na bieżąco, w godzinach pracy nauczyciela.
INFORMACJA O SPOSOBACH I TERMINACH KONTAKTOWANIA SIĘ I KONSULTACJACH NAUCZYCIELI Z RODZICAMI.
Kontaktowanie się i konsultacje nauczycieli z rodzicami odbywają się za pośrednictwem dziennika elektronicznego VULCAN na bieżąco, w godzinach pracy nauczyciela.
INFORMACJA O SPOSOBACH I TERMINACH KONTAKTOWANIA SIĘ I KONSULTACJACH Z PEDAGOGIEM SZKOLNYM.
Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna
Szanowni Państwo.
Na stronie Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej w Toruniu jest zakładka KORONAWIRUS POMOC.
Jak pomóc dziecku poradzić sobie z lękiem, którego doświadcza podczas obecnej sytuacji zagrożenia epidemiologicznego
Motywowanie ucznia podczas nauki zdalnej
Motywowanie ucznia podczas nauki zdalnej - wizualizacja
Motywowanie dziecka podczas nauki zdalnej
Radzenie sobie uczniów z ekspozycją społeczną podczas zajęć on-line
Jak wytrzymać w rodzinie i nadal się lubić
Z wyrazami szacunku i życzeniami zdrowia Hanna Kiedewicz-Nappi.
źródło: https://ppp.torun.pl/koronawirus-pomoc/
KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – PORADNIK DLA SZKÓŁ
Artykuły i wiadomości z Ministerstwa Edukacji na temat nauki zdalnej z witryny gov.pl