Najbardziej poruszające obrazy II wojny światowej w polskiej sztuce

Najbardziej poruszające obrazy
II wojny światowej w polskiej sztuce

Istnienie sztuki tworzonej przez więźniów w obozach koncentracyjnych wydaje się co najmniej zaskakujące. Rzadko się o niej mówi, nieczęsto pokazuje, bo to twórczość trudna – oglądanie jej wprawia w zakłopotanie, przeszywa krępującym uczuciem.

Do obozu trafiło wielu polskich inteligentów, także artystów. Już w 1940 roku w Auschwitz znaleźli się Xawery Dunikowski, Jan Komski, Franciszek Targosz, Marian Kołodziej, Włodzimierz Siwierski, Bronisław Czech. Autentyczna sztuka obozowa eksponowana w Muzeum Narodowym obrazuje codzienność więźniów – głód, katorżniczą pracę. Zachowała się tylko jedna praca, która przedstawia Zagładę Żydów, to „Szkicownik z Auschwitz”, który także został pokazany na wystawie. W Muzeum Narodowym nie mogło zabraknąć oryginalnego napisu z bramy obozu – „Arbeit macht frei”, który wykonali więźniowie z komanda ślusarzy.

Czy więźniowie mieli marzenia? Tliła się w nich nadzieja? Nieustannie poniżani, w sztuce mogli ocalać swoje człowieczeństwo, była ich odskocznią, zapomnieniem, remedium na wszechobecne zdehumanizowanie.

W galerii zaprezentowano najważniejsze i najbardziej poruszające obrazy okupacji oraz zagłady w polskiej sztuce.

1/24 Józef Szajna, „Nasze życiorysy”, 1944-45

2/24 Władysław Strzemiński,” Śladem istnienia” z cyklu „Moim przyjaciołom Żydom”, 1945

3/24 Bronisław Linke, „El Mole Rachmim”, 1946

4/24 Andrzej Wróblewski, „Rozstrzelanie VIII”, 1949

5/24 Andrzej Wróblewski, „Matka z zabitym dzieckiem”, 1949

6/24 Alina Szapocznikow, „Ekshumowany”, 1955

7/24 Xawery Dunikowski, „Droga do wolności” z cyklu „Oświęcim”, 1955

8/24 Marek Oberländer, „Napiętnowani”, 1955

9/24 Xawery Dunikowski, „Ruszty”, 1955

10/24 Bronisław Linke, „Oblicze Hioba”, 1956

11/24 Alfred Lenica, „Getto II”, 1948-1959

12/24 Erna Rosenstein, „Masakra Żydów. Getto”

13/24 Izaak Celnikier, „Judith”

14/24 Artur Nacht-Samborski, „Portret mezczyzny w czarnej czapce”, ok. 1960

15/24 Józef Szajna, „Sylwetki”

16/24 Jonasz Stern, „Kompozycja kobaltowa”, po 1970

17/24 Władysław Hasior – „Golgota III”, 1972

18/24 Władysław Hasior, „Czarny krajobraz I – Dzieciom Zamojszczyzny”, 1974

19/24 Tadeusz Kantor, „Klasa szkolna”, 1983

20/24 Jonasz Stern, „Upokorzenie”, 1984

21/24 Izaak Celnikier, „Śmierć Janusza Korczaka – fragment” (z teki LA MÉMOIRE GRAVÉE), 1982/1990

22/24 Zbigniew Libera, „Lego. Obóz koncentracyjny”, 1996

23/24 Piotr Uklański, „Naziści”, 1998

24/24 Wilhelm Sasnal, „Maus”, 2001

Źródło: kultura.onet.pl/wiadomosci/najbardziej-poruszajace-obrazy-ii-wojny-swiatowej-w-polskiej-sztuce/y8z7l88#slajd-24