Projekty – Fyziklani International 2022 – Erasmus +

Od kilku lat uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu biorą udział w konkursie fizycznym - Fyziklani. Odbywa się on pod patronatem Wydziału Matematyki i Fizyki Uniwersytetu Karola oraz Ministerstwa Edukacji, Młodzieży i Sportu Republiki Czeskiej. Organizatorami są głównie studenci, zrzeszeni w FYKOS. Zawody te są przeznaczone dla uczniów szkół średnich i rozgrywane są w zespołach składających się z maksymalnie pięciu osób. Zadaniem uczestników jest rozwiązanie jak największej liczby problemów w czasie trzech godzin. Bazując na opiniach z poprzednich lat, organizatorzy postanowili obudować konkurs licznymi dodatkowymi atrakcjami w ramach projektu edukacyjnego. Dzięki temu mogliśmy wziąć udział w unijnym Programie Erasmus+, który wspiera kształcenie młodzieży w Europie poprzez dofinansowanie tego typu wyjazdów.

Zanim jednak mogliśmy wyjechać, musieliśmy przejść szkolne eliminacje. Stworzyliśmy dwie drużyny składające się z: Michała Krajewskiego z klasy 3eg, Jakuba Szumińskiego z 3dg, Pawła Osmańskiego oraz Dominiki Pik z 3ep, Huberta Pochłopienia, Marka Malickiego, Krystiana Wiśniewskiego i Huberta Zientary z 2e, Oliwii Gamańskiej i Doroty Dzierżak z 2d. Naszymi opiekunami byli profesor Maciej Wiśniewski i profesor Krzysztof Hennig.

Wtorek 08.02.2022

W podróż wyruszyliśmy rano z Dworca Głównego w Toruniu. Podczas przesiadki w Katowicach mieliśmy czas na obiad, a kolejny pociąg zabrał nas prosto do Pragi. Cała podróż odbyła się bez problemów i późnym wieczorem dotarliśmy do stolicy. Stamtąd metrem pojechaliśmy do hotelu. Od razu zauważyliśmy, że będzie to dla nas najszybszy
i najwygodniejszy środek komunikacji. Przystanek linii C znajdował się blisko naszego miejsca pobytu, dzięki czemu przez cały wyjazd z łatwością docieraliśmy
do wyznaczonych punktów. Hotel Duo, w którym byliśmy zakwaterowani, również zrobił na nas bardzo dobre wrażenie.

Środa 09.02.2022

Po wczesnym śniadaniu udaliśmy się na Wydział Matematyki i Fizyki Uniwersytetu Karola (MFF UK). Tam odbyły się ceremonia otwarcia, a potem „przełamywanie lodów”. Podczas zabaw integracyjnych poznaliśmy ludzi z innych krajów - Czech, Słowacji, Rumunii, Finlandii i Hiszpanii. Pokonaliśmy stres związany z porozumiewaniem się
po angielsku i świetnie się bawiliśmy. O 12 zjedliśmy lunch i rozdzieliliśmy się na grupy międzynarodowe, aby pojechać na wcześniej wybrane przez nas wycieczki. Część
z nas dowiedziała się wielu nowych informacji o świetle i  jego sztucznych imitacjach. Inni mogli zobaczyć niskoenergetyczny akcelerator cząstek, a oprócz tego też detektory do eksperymentu atlas. Niektórzy odwiedzili stację Pruhonice, gdzie prowadzi się o obserwacje jonosfery.

Jako najbardziej atrakcyjną wycieczkę oceniliśmy później wizytę czwórki kolegów z naszego liceum w ELI Beamlines - International Laser Research Centre. „Rozpoczęliśmy
od interesującego wykładu o tworzeniu i zastosowaniu laserów, a potem obejrzeliśmy dwa z czterech znajdujących się w centrum. Był tam trzeci najmocniejszy laser na świecie o mocy aż 10 PW. Co ciekawe nie mogliśmy robić zdjęć wewnątrz budynku (ze względu na tajemnicę gospodarczą). Wycieczka okazała się być niepowtarzalnym przeżyciem, mogącym pomóc w wyborze kariery zawodowej.” - Opowiedział nam Marek.

Po powrocie do hotelu odbył się Wieczór Narodów. Nasza grupa zaprezentowała jako narodowe przysmaki: ogórki kiszone, kabanosy, pierniki, krówki oraz śliwki
w czekoladzie. Przebraliśmy się w biało-czerwone stroje i nauczyliśmy innych belgijki, która jest bardzo popularna w Polsce. Do późna integrowaliśmy się z innymi np. grając
w rumuńską odmianę Mafii.

Czwartek 10.02.2022

Następny dzień - następne wycieczki i wiele wrażeń. Rano wyjechaliśmy do Liberca. Naszym celem była iQLANDIA. Jest to nowoczesne centrum nauki z interaktywnymi wystawami edukacyjnymi, prezentacjami i eksperymentami. Zwiedzający uczą się tam przez zabawę, korzystając z licznych urządzeń rozmieszczonych na dużej przestrzeni, którą najpierw przemierzaliśmy indywidualnie w ramach tzw. czasu wolnego. Po posiłku udaliśmy się na „Big Science Show”, gdzie zobaczyliśmy wiele ciekawych doświadczeń obfitych w wybuchy i kolorowe płomienie. Kolację zjedliśmy w Castle Residence, która była usytuowana blisko MFF UK. To właśnie tam odbyło się ostatnie wydarzenie tego dnia - Euroquiz. W trzyosobowych grupach, składających się z uczestników z różnych stron świata, odpowiadaliśmy na wnikliwe pytania dotyczące państw Europy. Zadowoleni, z nową wiedzą, pojechaliśmy do hotelu, aby wyspać się przed konkursem.

Piątek 11.02.2022

Konkurs Fyziklani był głównym celem naszego wyjazdu do Pragi. Odbywał się w hali targowej PVA EXPO. Wzięło w nim udział 160 drużyn, a każda z nich składała się z 5 osób. Z naszej szkoły w kategorii A wystartowała grupa składająca się z: Michała, Jakuba, Pawła, Dominiki i Huberta P., a w kategorii C - Marka, Krystiana, Huberta Z., Oliwii
i Doroty. Po trzech godzinach pracy nad zadaniami byliśmy tak podekscytowani, że nie mogliśmy przestać dyskutować na temat rozwiązań. Oczekując na wyniki, oglądaliśmy filmy krajów partnerskich. Krótką animację o Polsce przygotował jeszcze przed wyjazdem Kuba. Zobaczenie jej na dużym ekranie było bardzo satysfakcjonujące. O 14 nadszedł czas na ogłoszenie wyników. Starsza drużyna zajęła 20. miejsce w swojej kategorii, co dawało 27. miejsce w ogólnym rankingu. Druga drużyna - 21. miejsce w swojej grupie wiekowej, a ogólnie - 100. Uśmiechnięci i spełnieni, po krótkiej przerwie, pojechaliśmy zwiedzać miasto. Praga zachwycała nas na każdym kroku. Przeszliśmy się malowniczą Złotą Uliczką, a z okolic Zamku na Hradczanach podziwialiśmy piękną panoramę stolicy Czech. Most Karola oraz Stare Miasto po zmroku oczarowały nas. O 19 odbyła się uroczysta kolacja. Spędzaliśmy bardzo dużo czasu z ludźmi z innych krajów, a rozmowy kontynuowaliśmy zarówno w drodze, jak i w samym hotelu.

Sobota 11.02.2022

Tego dnia po śniadaniu udaliśmy się na MFF UK, aby zaprezentować innym naukowców z Polski. Przed wyjazdem wspólnie przygotowaliśmy prezentację (oczywiście
po angielsku) o Ignacym Łukasiewiczu, Marianie Rejewskim, Aleksandrze Wolszczanie, Albercie Michelsonie, Sylwestrze Kalińskim, Mikołaju Koperniku i Marii Skłodowskiej-Curie. Mimo stresu wszyscy przyznali, że wypadliśmy bardzo dobrze. Po lunchu wyruszyliśmy zwiedzać miasto, tym razem z przewodnikami. Zakochani w Pradze,
z zakupionymi pamiątkami i nowymi wrażeniami, zjedliśmy kolację, a później wróciliśmy do hotelu. Udało nam się zorganizować wieczór filmowy. W jednym z pokojów pomieściliśmy całą reprezentację Czwórki i obejrzeliśmy świetny film „Eddie the Eagle”, wybrany przez jednego z nauczycieli.

Niedziela 13.02.2022

Ostatni dzień, który mogliśmy spędzić z naszymi zagranicznymi znajomymi, rozpoczęliśmy od przygotowania w międzynarodowych grupach prezentacji na temat środowych wycieczek. Następnie organizatorzy pokazali nam, czym jest Europass - czytelne dla wszystkich w krajach Unii Europejskiej narzędzie umożliwiające gromadzenie informacji
o naszym wykształceniu i doświadczeniu zawodowym oraz pozwalające na dobór dalszej ścieżki edukacji i kariery. Po lunchu mieliśmy wolny czas, który poświęciliśmy
na wspólne oglądanie kreskówek, granie w karty i spacer. Następnie zaprezentowaliśmy efekty naszej porannej pracy. Dzięki temu wymieniliśmy się zdobytymi informacjami
ze świata fizyki. Na ceremonii zamknięcia nie brakło podziękowań i gratulacji. Wszystkim uczestnikom projekt Erasmus niezmiernie się spodobał. Po kolacji poświęciliśmy wspólny czas na granie w gry planszowe i długie rozmowy.

Poniedziałek 14.02.2022

Tego dnia jak co dzień obudziło nas słońce. Pogoda przez cały pobyt w Czechach była idealna, ale niestety nasza przygoda w Pradze dobiegała końca. Pożegnaliśmy się
z miastem i o 10 wsiedliśmy do pociągu. Tam prowadziliśmy długie rozmowy podsumowujące wyjazd. Okazało się, że wszyscy byliśmy nim zachwyceni, ale również - bardzo zmęczeni. Po obiedzie i przesiadce w Katowicach w kolejnym pociągu głównie spaliśmy, aż do Kutna, gdzie czekała nas następna przesiadka. Do Torunia dotarliśmy bezpiecznie i o wyznaczonym czasie. Rozstając się na dworcu postanowiliśmy, że w przyszłym roku również podbijemy Pragę.

Autorka artykułu: Dorota Dzierżak 2d

Wszystkie zdjecia z wyjazdu znajdują się w galerii szkolnej: